Monday, October 26, 2009

Nak merungut ckit ar..

Arini jer aku da baca 2briter pasal anak kena dera, kena jual, kena rogol dll dan 1briter pasal bayi kena buang. Haii..xtau la mcm mana pemikiran manusia sekarang didalam dunia yang pesat dan sedang membangun nih!. Sempit sangat ke pemikiran dorang nih! mana pergi nyer sifat prikemanusiaan mereka. Dimana perginyer sifar kesedaran dalam diri masing-masing. Mana perginya maruah dan harga diri mereka sebagai org islam dan sebagai rakyat timur yang penuh dengan sifat lemah lembut. Dalam mana-mana agama pun bukan kata agama islam ajer, lain² agama, hindu, budha dan sebagainya, mereka jugak di ajar dan diserapkan nilai-nilai murni dalam diri masing-masing. Mana ada agama yang mengajar umat dia melakukan perkara-perkara yang dilarang, sperti membunuh, mendera, menghuru-harakan keadaan dan sewaktu dengannyer. Mereka jugak diajar apa perkara yang boleh dilakukan dan perkara yang perlu dijauhi. Mereka tahu apa itu dosa dan apa itu pahala. Aku rasa orang buta dan orang giler dalam dunia nih pun punya hati yang suci dan bersih dari manusia-manusia yang mempunyai cukup sifat dalam dunia nih!.

Kenapa kanak-kanak atau bayi jadi mangsa??? mereka umpana kain putih yang perlu dilentur, dijaga, diajar sebaik²nyer bukan perlu dinyanyai. Mereka merupakan pelapis kiter. Bakal pemimpin negara, bakal menjaga kita dimasa akan datang dan paling sedih lagik bila darah daging kita sendiri dibuat begitu. Dalam briter yg aku baca ni contohnyer, dah lar dera anak tiri dia, leh lak dia jual anak tuh tuk dia dptkan duit. Naauzubillah minzalik!!..mana la perginya nilai prikemanusiaan dan sifat kelembutan seorang perempuan yang telah dianugerahkan oleh tuhan kepada setiap orang perempuan serta dimana perginyer pegangan agama????. Anak yang belum akhir baligh dia lakukan begitu??? demi kepentingan diri sendiri dan kepentingan duniawi yang sementara ini???? bagaimana dengan perasaan anak tersebut?? bukan kata badan dan zahirnyer sahaja yang tersiksa, malah batin dan jiwanyer tersiksa yang teramat² yang xboleh diluahkan oleh kata². Ya Allah... nape la perkara² macam ni boleh berlaku dalam kalangan orang islam sendiri. Cuba la kita berada dalam diri anak tersebut.. kita rasakan apa yang anak tersebut rasakan, mesti tak sampai sesaat kita boleh berada ditempat dia kan??

Haii...aku rasa xleh nak teruskan rungutan aku nih... rasa cam nak kuar air mata da nih. Sambil aku merungut, sambil aku ingatkan anak² aku yang comey tuh, x sanggup rasanyer. Aku berdoa agar anak² aku tidak diperlakukan sedemikian, semoga Allah memasukkan iman kepada manusia² yang berkenaan. Aminn..!

TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

No comments:

Post a Comment