Wednesday, December 25, 2013

Kenangan di Pangkor dan Cameron

Jalan sudah, balik pun sudah...tapi entry yang tak sudah² lagi nak buat. Ntah ape yang dok sibuk sangat ntah sampai tak sempat nak buat entry pun aku tatau....ayat mengata diri sendiri la nih!..ngeeeeee

Sebenarnya masalah nak transfer gambar yang buat aku tertangguh²kan entry ni (alasan la tuh). Tak sure la henpon aku ke yg problem atau SD card aku yang problem. Dok transfer² tak lepas-lepas, last² aku bosan aku biarkan aje dulu. La ni try lagi..baru boleh...huh! Sebenarnya masa jenjalan aritu ada bawak camera, tapi lagi suka ambil gambar guna henpon, gini la jadiknya...tiba-tiba rasa nyesal plak tak guna camera aritu. Tak banyak pun gambar yang aku ambil, tapi at least adalah jugak kenangan yang boleh disimpan dalam blog aku nih.

Aku bertolak dari KL menuju ke Lumut jam 4.00pagi pada 8 Disember 2013. Target nak sampai pagi kat lumut. Alhamdulillah hampir jam 9.00 aku sekeluarga selamat sampai di Lumut. Selepas breakfast, beli tiket feri kami bergerak jam 10.30 pagi ke Pulau Pangkor.

Jom layan je gambar kat bawah ni yang akan menceritakan segalanya....cewah!

dalam perjalanan, atas feri...adik la orang yang paling tak sabar nak pergi Pangkor..
masa ni, memang kitaorang dah letih, muka bengkak tak ckup tido, dengan tak mandi pagi...hahaha
tapi hubby la yang paling letih, drive jauh kan....
kerana semangat nak berjalan, semua itu parking tepi..nanti boleh qadaq bila sampai kat hotel nanti

Tempat kami menginap selama 3 hari 2 malam, Coral Bay Resort

malam pertama kami di sini ada aktiviti candat sotong...tapi kiteorg tak mencandat pun...
dok tegok orang mencandat je....ni la rupanya sotong hasil mencandat..besar kan..

hari kedua bersiap sedia untuk aktiviti snorkeling

kami diberi life jacket bagi langkah-langkah keselamatan..
si kakak dengan sunglassnya...

kami sewa bot dan dibawa melawat 7 pulau/tempat yang ada di sekitar Pulau Pangkor ni..
aku dan adik dok belakang sekali...bersedia! sekejap lagi bot akan pecuttttt..!!

family abang ipar aku...kami pergi bersama-sama
...pergi beramai-ramai kan lebih meriah ye dak...

seperti yang aku beritahu tadi, kami dibawa untuk melawat beberapa pulau di sekitar Pangkor ni
antara pulau yang menarik perhatian adalah  Pulau Kepala Penyu

Pulau Kepala Buaya
ada satu lagi Pulau Ular Tidur tapi bila dok cari gambar dia takdak pulak...mybe terdelete kot..nampak sangat aku bukan professional photographer...eh memang pun!

akhir sekali kami ditinggalkan di pulau ni...untuk operasi bersnorkeling
kami ditinggalkan lebih kurang 3 jam kemudian akan dijemput semula oleh bot tadi

wahh...seronok betul si adik

ramai orang bercuti disini...bot agak sesak masa ni

si kakak bersnorkeling sepuas-puasnya...lepas tu siap la sun burn kulit...seb bek tengah cuti skola...
aku? aku mana? hehehe...aku tak bersnorkeling pun sebab mengalami masalah wanita...tak sesuai nak terjun laut...tugas aku dok tengok dorang bersnorkeling dan menjadi paparazi sekejap sesambil tu lepak dengan biras bergosip-gosip isu semasa keluarga..heeeee aktiviti menambah pahala...kahkahkah

ok da time...moh naik adik...ckup-ckup la tuh
sebenarnya masa ni adik da nagis-nangis sebab kaki dia dah berdarah
dalam laut tu byk batu karang...tajam-tajam, ramai yang luka kena batu karang tu
seb bek ayah ada dok layan dia...

tak cukup kat laut, sambung lagi mandi kat kolam di hotel bila balik dari snorkeling
mandi la korang sepuas-puas ye..aku nak naik bilik nak mandi dan tidozzzzzz

da penat berenang sebelah pagi, petang da terasa lapar
aktiviti mengisi perut pun bermula, kami sewa van untuk ke pekan mencari kedai makan
selepas itu kami dibawa oleh pemandu van melawat tempat bersejarah iaitu Kota Belanda di Kampung Teluk Gedung.

bergambar sikit-sikit...sebab masing2-masing dah kepenatan

masa ni adik buat hal..merajuk, tapi aku sempat gak tangkap gambar dia
merajuk dengan kakak sepupu dia, ape sebabnya aku pun maleh nak ambik port..hal budak-budak

post mengerrrdikk kejap! pinjam topi adik...heeeee
ni bergambar dalam van, masa ni otw nak ke kilang makanan kering
sopinggg timeee...borong sakan hakak!
soping punye pasal sampai lupa nak amik gambo...adusssss
abis soping, kami pun balik hotel.

Hari ke-3, masa untuk balik...sayonara Pangkor...
tengah dok tunggu feri sampai la ni...nak balik semula ke Lumut
Alhamdulillah sepanjang pergi, berada di sini dan perjalanan balik cuaca panas langsung tidak hujan, syukur sangattt, terima kasih Allah atas nikmat yang engkau pinjamkan ini...syukur.

ku sangkakan percutian aku da berakhir di Pangkor..
rupa-rupanya besambung ke Cameran Highland..sudah! aje giler!..
ni semua idea abang ipar aku la..otw balik dari lumut masuk je highway jalan tak berapa jauh akan jumpa simpang ke Tapah...terus dia ajak kitaorang sejuk-sejuk kan badan pulak.
Pasal penginapan, ditanggung beres! dia dah kawtim ngan member dia yang ada homestay kat Cameron
dalam kepala aku dok pikir, pasal baju...ckup ke? nasib baik ada soping baju anak-anak dan hubby kat pangkor, leh guna nanti cuma nak cari lagi selai tuk aku kat cameron nanti...tiba-tiba aku terpikir berita tentang banjir di Cameron...selamat ke kat situ nanti...?? aku tak habis pikir lagi kereta dah menuju ke Cameron...Tawakal aje la..

sesampai di pekan Tapah, kami singgah sekejap tuk beli sedikit barang-barang masak untuk makan malam
sementara tu, hubby ngan abang ipar sempat interview penduduk di situ tentang bencana banjir tu
menurutnya, banjir tu tidak kena pun bahagian Cameron...dia lebih di bahagian Pahang...jangan risau katanya tak ada apa-apa...bila dengar dia cakap macam tu terus aku rasa legaaaaa....senyum legaaaa...dahhh ape lagi jom panjat Cameron!

Malam tu masak-masak aje di homestay, lepastu kiteorang keluar pergi bersoping di Pasar Malam Brinchang. Beli stokin dan sarung tangan sebab terlalu sejokkk...cari t-shirt jugak...ni la padahnya bila perjalanan yang tidak dirancang, tak prepare apa-apa kan.

Tidur semalam aje, esok selepas sarapan, kami bersiap untuk berangkat pulang ke Melaka. Sebelum tu kami bersoping dulu beli jagung, jeruk asam, keledek dan sewaktu dengannya.

Opssss sebelum tu...sebenarnya kami singgah ke kilang Teh Boh...sambil menikmati Teh Boh yang Umpphhh!!! rugi kalau gi Cameron kalau tak pekena Teh Boh. Aktiviti wajib disini jugak adalah soping teh Boh. Wajib tuh! ngehngehngeh!
aummm menikmati sepuas-puasnya.....

bergambar sekejap...

beraksi dan bergaya...

sebangai kenangan..

Sesudah itu kami berangkat pulang. Hubby ajak balik awl sikit, target nak sampai Melaka sebelum maghrib sebab esok da start kerja....TAPI..TAPI...TAPI...semasa perjalanan pulang, kami hampir-hampir menuju ke tol sungai besi, kakak ipar aku call...means kakak myhubby la call mintak kami datang ke Hospital Universiti KL, ada hal emergency....kami terpaksa singgah ke KL dulu....kami stay sekejap di hospital sehingga selesai, selepas solat maghrib di hospital barulah kami berangkat pulang ke Melaka.

begitulah al-kisahnya percutian akhir 2013 kami sekeluarga....sekian...

percutian ni merangkap anniversary yang ke 15 tahun perkahwinan kami...Alhamdulillah..

TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

1. Bestnya jalan-jalan...Tahniah ya on your 15th anniversary..Semoga berkekalan ke akhir hayat!!!

2. Tahniah utk 15 tahun anniersary...
    seronknya jalan2..mandi2 tu yg best.. Pangkor ni mmg terkenal dgn laut nya yg cantik kan...erm, bila lah dpt ke sana lgi...

3. tu dia... cuti anniversary yg ke 15 tahun. Tahniah. Moga kekal bahagia hingga ke Jannah...doa utk T juga yer

4. tahniah.... 15 tahun lamanya tuh.... double tahun kami... :)
    bercuti skn pulak... i lioke.... :)
    smoga bahagia hingga ke jannah. amin :)

1. hehehe..kawen diusia agak muda gitu kan!..hehehe
      tq eB..aminnn

5. wah bestnye cuti cuti malaysia....pangkor best kan kak ena..cameron je sy tak smp lg

1. cameron mmg tmpat feberet akak untuk bercuti..nnti try la sekali ke situ mimi...mesti sronok...

6. sakan bercuti..dr pangkor ke cameron..dua2 tempat yg best..apatah lagi holiday dengan famili..mmg terasa cukup puas la kan..:)

tahun lepas sy baru pegi pangkor,cameron dh lama tak pegi,dh hampir sepuluh tahun tak kesana

1. btul tu PK...puas dapat bercuti dgn keluarga...bila tgok anak² suka, kite bertambah la suka...

7. dah lama tak singgah sini...selamat bercuti dan SELAMAT TAHUN BARU 2014..

1. tq BUNDA kerana sudi singgah lagi ke sini..
      Selamat Tahun Baru untuk BUNDA juga...moga tahun 2014 penuh dengan kemanisan untuk BUNDA sekeluarga..

8. Bercuti sakan ye Ena....
    Saya blom sampai lg Cameron tu...
    asyik dimomok2kan org kata naik tu bleh mabuk, jln bengkang bengkok... terus fobia nak pegi... hehe.

1. jangan risau sam, kalau nak ke cameron nanti ikut laluan Simpang Pulai...laluan ni bengkok² tu kurang sikit banding jalan lama, Tapah...cer try nanti yer...

9. Salam..bercuti di laut dan di puncak..hebat tu..nasib baik dah ada di KL , dekat je nak ke hospital tu..

1. wsalam che mid..
      tula...susunan perjalanan yg telah ditetapkan oleh Allah...

10. Alhamdulillah..bila cuti2 pnjglh dpt bwa family kn...