Monday, August 31, 2009

Medeka!

Arini 31 Ogos 2009, genap 52 tahun negara kita Merdeka! Walaupun dalam bulan posa, sambutan yang sedehana, namun ia tetap meriah.

Bila ckap psl merdeka ni, mesti teringat tokoh-tokoh negara spt Tun Hussien On, Tun Abdul Razak dan ramai lagi kan?. Dan, lebih dekat lagi ialah subjek sejarah. Kadang-kadang kita tak ambil kisah sgt tetang sejarah negara. Tapi kalu kita hayati n pikir² semula kita mmg tersangat lar beruntung berada di masa kita sekarang ni berbanding mereka di zaman nenek/atuk² kita dulu. Kita skrg mewah dengan kemudahan² yg boleh dikatakan berada semua di hujung jari "just one touch you can do and get anything what you want".


Sejarah Penubuhan Malayan Union mula tercetusnya tuntutan kemedekaan negara kita. Semangat bersatu padu yang bangkit antara orang-orang melayu bila didapati hak² kedaulatan Raja-Raja Melayu dan hak² keistimewaan orang melayu di dalam negara sendiri tergugat menguatkan lagi semangat yang begitu kuat untuk menentang penjajahan. Akhirnya penjajah lemah, kt perolehi kemerdekaan jugak.

TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

No comments:

Post a Comment