Saturday, February 7, 2009

Berkebun lagik!

Hari ni aku rajin ckit...aku kemas seluruh umah "housekeeping". Cam nak raya plakz!..huhuhu...Laman serta dlm umah aku sapu n basuh bersih² termasuk la kemas kini pokok² depan umah aku. Aku mmg byk tanam pokok, warisi hobi mak & mak lang (kakak mak aku) aku. Aku menanam pun mak aku yg tolong....byk pokok yg dia bagi. Selain tu mak lang aku pun ada bg gak, ada tu pokok yg aku beli sndiri. Aku kalu pegi umah mak lang aku, sure sepasu, dua pokok conpem dptnye. Umah dia dah mcm kedai jual pokok, beraneka pokok n kategori pokok yg dia tanam. Dari jenis bunga cam pokok orkid, pokok berdaun cam pokok keladi...mcm² jenis keladi, pokok utan, pokok yg tanam dlm air, pokok gantung, kaktus...eh mcm² ada la. Dia mmg rajin jaga n baja pokok² dia. Pokok² dia sgar n sehat. Mak aku kata kalu tanam pokok nanti umur panjang sebab pokok² kite akan doakan untuk kite...ermmm x tau la aku kesahihan statement tu, wallahualam.

Tapi pokok yg dia bg pd aku byk da mati, aku x jg ngan betul, sib bik dia x tau...kalu dia tau mau dia bebel kat aku. Bkn pe kkdg tu xde ms nk belek² pokok tu. Arinin pertama kali sejak ketiadaan maid aku 5bln yg lalu aku turun padang semula sebab da kesian aku tgk pokok aku, byk da kering²...lagi² skrg musim panas. Aku bajakan semula pokok² aku, cabut rumput² yg tumbuh, gemburkan tanah n tambah tanah dalam pasu dan siram pokok aku. Tapi ada satu perkara yg buat aku tergelak besar, ada burung sempat buat sarang dalam pokok gantung aku...hahahahaha..nmpk sgt pokok tu dah terbiar lama.

Pokok ni aku ada 4...aku gantungkan depan umah. Salah satu pokok tu mnjadi pilihan burung n telah membuat sarang dlm pokok tu. Pokok ni adalah slh satu pokok yg paling aku suka sebab dia senang di tanam dan jaga. Pokok ni x perlu guna tanah untuk tanamnye. Pokok ni mak aku yg bagi.

Pokok Keladi Gajah..sblm ni byk koleksi keladi camni yg aku de...antaranye yg berdaun hitam, berdaun hijau n batang yg berdintik² dan daun hijau batangnye putih. Tp skrg... ni je yg tinggal, yg lain da mati.



Antara pokok jenis berdaun yg aku tanam. Pokok ni perlu diletak di tempat redup kalu tidak daun dia kuning n pokok dia ssh nk membesar dan segar.

Ni la satu-satunye pokok yang ditanam oleh hubby aku. Pokok ni jenis pokok kelapa. Yg menariknye pokok ni jiran aku yg bagi, so hubby aku tanam la, kebetulan mmg de pasu besar yg kosong d umah.

Pokok Lidah Jin (Mak Lang aku bg) n pokok lidah buaya yg aku beli.

Antara pokok jenis berbunga yg aku tanam. Ia jenis pokok kaktus, aku dah lupa nama pokok ni la. pokok ni tahan panas n perlu diletak ditempat panas sebab bila panas, pokok ni akak terus berbunga. Antara lain pokok berbunga yg aku tanam adalah pokok kertas.


TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

No comments:

Post a Comment