Monday, February 22, 2010

Cara Mudah Untuk Set Matlamat

Cara paling mudah untuk set matlamat adalah memikirkan perkara yang paling penting bagi kita. Mungkin kita ada banyak perkara nak dicapai untuk tahun 2010. So dalam banyak-banyak perkara tu, pilih yang paling penting sekali.

Untuk diri kita, kenal sebenar-benar kenal siapa diri kita, adakah kita juga orang bujang, adakah kita seorang bapa, adakah kita seorang ibu atau mungkin juga seorang ibu tunggal? Kita mungkin seorang student sekolah mengengah, student IPT, orang bujang berkerjaya, seorang usahawan atau simply seorang suri rumah. Masing-masing daripada kita ada kemahuan tersendiri, ada keinginan tersendiri yang kita nak capai supaya kita puas hati.

Kenal pasti apa kemahuan kita, tanya diri kita apa yang kita nak capai. Kat situ kita akan jumpa matlamat kita yang sebenarnya.
Bila dah jumpa, set betul-betul dan jangan ubah selagi ia masih belum dicapai, walaupun hingga kita sendiri kena bawak matlamat tu ke tahun akan datang, mungkin ke tahun 2011, 2012 atau ke tahun 2015. Masalah ramai orang adalah, bila matlamat gagal dicapai, mereka akan melupakannya lalu memfokus pada matlamat lain. Masalah ni selalu berlaku terutama dalam soal duit. Relaks. Nak set matlamat sebenarnya senang aje. Kita aje yang merumitkannya. Sebab? Kita sendiri yang keliru apa yang kita nak capai. Kekadang kita terikut-ikut dengan matlamat orang lain sehingga kita sendiri tahu tahu apa yang kita nak capai sebenarnya.

TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

No comments:

Post a Comment