Wednesday, February 6, 2013

Lebam di Peha

selamat pagi semua...harap² semuanya ceria² pagi rabu ni...
pagi tadi...masa bagun tido ada cek kaki atau peha tak?
kalau yang lom cek..cer tengok sekarang...ooOoo.ooOoo..jangan tegok kat opis...gi tengok kat toilet k...
kang tak pasal² jadi tayangan umum kat staf lelaki plak kang...parah dibueknyer!
da tengok da? ada nampak apa² tak? lebam² ke?..
takde? haa...ok la tuh....tapi kalau yg cek² tadi nampak ada lebam² yang tak pasti dari mana datangnyer...meh cari jawapannye kat bawah nih!

pic: ciluk dari google
ada macam ni tak lebam korang nampak?

Mungkin ramai yang anggap lebam di peha selepas bagun dari tido adalah perkara normal...mengikut ilmu perubatan, ia adalah masalah pengaliran darah.....mengikut kata orang² tua pula, kena gigit hantu. Tapi kali ni aku nak huraikan dari sudut agama. So get ready untuk membuka minda dan tak rugi tuk baca tau...

Menurut seorang ustaz dalam satu ceramah, beliau telah menyentuh tentang perkara ini dan memberitahu sebab yang pertama sekali lebam² di kaki ini boleh berlaku adalah apabila seorang perempuan yang suka mandi ketika senja...di waktu syaitan dan jin berkeliaran dan perempuan tersebut mandi dalam keadaan tanpa mengenakan sebarang kain basahan. Mandi senja ini bermaksud dalam lingkungan 6.30 - 7.30 petang (lebih kurang masuk waktu maghrib) dan selamba rock mandi tanpa kain basahan pendek kata mandi tel*nj*ng gitu lah...jin suka dengan orang macam ni dan waktu malam dia akan gigit perempuan ini. Perlu diingat bahawa jin² ni pun suka pada manusia tau...jangan ingat manusia je ada nafsu pada perempuan...jin pun ada tau..so time mandi dia akan menghendap dan time tido dia gigit...

Yang keduanya, perempuan yang sebelum tido dia makan dan terus masuk tido tanpa basuh tangan dan mulut. Yang jenis macam ni pun ada potensi untuk mendapat lebam kat peha. Oleh itu, elakkan makan di tempat tido dan elakkan dari tidak mencuci mulut dan tangan sebelum tido. Jin akan mengigit perempuan ini ketika tido.

Bukan takde orang lelaki yang lebam kat peha ni....ada...tapi jumlahnya tak banyak berbanding perempuan. Aku rasala kan...jin jantan ni lebih gatai dari jin betina nih!..hehehehe.

Oleh itu, kepada yang sering mengalami perkara ini, elakkan diri dari mandi waktu senja, kalu nak mandi lepas senja bole jer...tapi kena pakai kain basahan dan rajin² la cuci mulut dan tangan sebelum tido yer...kena la sentiasa menjaga kesihatan diri sebagai perempuan. Jin yang berkenan dengan perempuan sering mendapat lebam ini akan menghalang perempuan tersebut dari bertemu jodoh dan kalau perempuan itu sudah berkahwin pula, dia akan cuba memecah belahkan perkahwinan perempuan tersebut.

Bagi yang sering mengalaminya, berikhtiar lah untuk menghindarkannya dengan mandi air perahan air limau nipis selama seminggu. Ini bertujuan untuk menghilangkan bau badan kerana dipercayai jin mengenali manusia melalui bau badan.

Bagi orang moden sekarang nih maybe sukar nak percaya hal² jin² ni kan...almaklumlah zaman moden. Kat sekolah pun kite tak diajar benda² cam ni kan...itu pasal lah kite susah nak terima hakikat perkara² yang berkaitan dengan unsur2 ghaib camni kan....lebih senang kite anggap aje ia sebagai masalah peredaran darah je..



nota tersepit:
honestly pada aku...aku memang percaya jin² ni memang wujud dan perkara² ini memang berlaku di persekitaran kite...kerana jin adalah makhluk ciptaan Allah jugak...apa pun terpulang pada diri masing2 untuk percaya atau tidak...tepuk dada tanye selera....



TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

32 comments:

  1. setakat ni belum pernah lagi kena macam ni... alhamdulillah...mintak2 dijauhkan lah... thanks dear for sharing the info... at least I've learnt something today... he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingt lagi masa budak2 dulu.mak ayah mesti suruh mandi sblm jam 7.lebih jam tu jgn mandi.
      sbb tu kalau pergi main kena blik sebelum jam 6 ptg.

      terima kaish ats perkongsian ini.baru tahu.selalu dgr org kata kena gigit hantu la.

      Delete
  2. takotnye...dah la mmg selalu mandi time2 senja...dah ade anak ni, mandi pun kadang2 pukul 9...hihihi...zaman muda mudi dlu mmg selalu dapat lebam...tp sedapkan hati, "terhantuk kot masa tdo" hihihi...ni dah kawen, jarang kena...kalau kena pun mse preggy dlu....

    ReplyDelete
  3. oooo..bagus info ni...minta dijauhkan la...

    ReplyDelete
  4. pnh gak ade jd cm neh.. tp just pk ade terkena ape2 jew..meja ke..kerusi ke..
    tak taw plak psal neh..
    nice sharing..
    huhuu..
    tatot...

    ReplyDelete
  5. isshhh. selalu mandi masa senja. huhu.
    tak leh mandi senja dah ni.
    tQ for sharing :)

    ReplyDelete
  6. bagus sgt info ni. nik dah lama tak jd lebam mcm ni.thanks share.ilmu berguna ni

    ReplyDelete
  7. oh yeke. ina xla selalu mndi waktu senja. tp mmg tiap2 hari ada lebam. kt mne2 ade betis, peha. btw tq for this info.

    ReplyDelete
  8. Oic.. betoi ka..? thanks sebab bagi info.. lopeh ni buleh mandi awal sikit leee..

    ReplyDelete
  9. isk..seram baca info ni... TQ! sy baru tau.. selalu dok percaya org tua cakap yg hantu gigit.. erm..nasib baik tak suka mandi masa maghrib..huhu..

    ReplyDelete
  10. pcl anggap gambar digoogle tu adalah gambar 'lelaki', ...

    selalu gak la kena masa kecik2 dulu mungkin sebab drumstik pcl gebus kot..., biasalah kata orang tua2 , macam ada menda yang isap...huhu.

    ReplyDelete
  11. ooo baru kutahu.. kalu mentua aku ckp kena gigit pelesit..hahahaha

    noted noted.. good info...

    ReplyDelete
  12. ooo baru akak tau .. jarang berlaku.. kalau ada kenapun rasa tak der per2 tak ambik pot.... thanks bagi tahu..

    ReplyDelete
  13. owh baru tau ni...tengs sharing..lama dh xjadi mcm tu

    ReplyDelete
  14. ustaz kazim kata satu lagi, kalau orang perempuan suka tidur lepas Asar. Kalau nak cuba, boleh try tengok, katanya...ada bran?

    ReplyDelete
  15. tu la mak saya selalu ckp. kena gigit hantu..

    kalau org kedah ckp " hantu kebam.

    ReplyDelete
  16. seram juga ya.. saly pun pernah juga tp takle sllu..hehe
    nnti kene ikut lkah petua2 ni semua.. elak lebih baik..
    tq ya dear atas info berguna ni..n_n

    ReplyDelete
  17. hehe.. benda ni nak tak nak kena percaya juga.. kerana alam ghaib tu kan wujud :)

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah sepanjang hidup ni pernah kena 2, 3 kali je... tak mo tak mo... seram..

    ReplyDelete
  19. Mak pun ada cakap pasal hantu tu isap darah kita tapi disebabkan 2 perkara tu, baru tahu. Tq Ina. Takutnya...

    ReplyDelete
  20. kita kene percaya bahawa jin itu ujud..sebelum tido kibas2 dulu tempat tido..takut2 jin sedang lepak ditempat tido kita..

    ReplyDelete
  21. pertama kali baca pasal lebam dr sudut agama.Alhamdulillah dh lama tak kena..masa anak dara dulu selalu juga kena..Seriau pulak bila diingat2..:)

    ReplyDelete
  22. Salam ena…ni first time baca pasal ni..rupanya ini seba kadang2 ada lebam….menakutkan pon ada. In Shaa Allah lepas ni akan berhati2..tq ena atas info yg berguna ni..dulu ingat apa la kalau ada lebam2

    ReplyDelete
  23. mak yan pun cakap kena gigit hantu....masa dulu2 selalu juga kena macam nie....

    ReplyDelete
  24. oooo, baru tau pasal ni...

    saya ada jugak lebam kat kaki, tapi bukan sbb kena gigit dek hantu, tp sbb buat squad kat gym....hehe...

    ReplyDelete
  25. awak langgar meja kat office kot. hahah :P

    ReplyDelete
  26. jaa selalu jer ada kesan lebam tu kat atas kepala lutut. yer la org tua kata kena gigit hantu... tapi xrasa sakit pun...hihihihih... entah betul ke tidak wallahualam!

    ReplyDelete
  27. aaahh sudah...sy selalu lebam tanpa sebab...hellppp

    ReplyDelete
  28. Bru perasan td ada lebam kat kaki kiri..da la tgh preggy skrg..mandi pn main hentam je xkira masa,musim pns skrg.tks 4 info..nanti nk cube buat petua limau nipis tu..uishh takutt

    ReplyDelete