Monday, September 8, 2014

Kalau takde jangan tulis!

Sarapan pagiku. Red velvet cupcake...nyamy nyamy...mat saleh sangat ko breakfast ngan kek aje. Ni sebenarnya rezeki di pagi hari. Ada pegawai kat opis yang bawak tadi. Ada majlis akikah anaknya semalam so dia bawak la kek ni tuk kita orang merasa. Alhamdulillah....dah 4 bijik aku bedal...sedap sangat! Tekiuw cekWan. Korang breakfast ape tadi? uish dah lunch pun kan...pape pun selamat menjamu selera semua...

Hari ni nak cerita makan punye hal. Bukan nak cakap tentang makanan apa yang sedap dan apa yang tak sedap, tapi nak cerita tentang menu makan di kedai-kedai. Cerita ni lebey kurang nak meluahkan perasaan jugak nih!

Kita kalau pergi makan kat kedai-kedai, mesti yang tukang amik oder akan datang kat kita pastu kasi kita baca menu...betulkan? kebiasaannya macam tu la. Ada jugak kedai yang sempoi takdak menu² nih...just ckp je ape nak makan dia buat kan la nanti.

pic: ciuk google
cerita ini tiada kaitan langsung dengan gambar ni ye..

Ada jugak kalau pergi kedai makan ni, menu memang hebat. Macam² variety menu ada. Siap ada gambar bagai memang syokk bila tengok. Bila order, adik akak nak order yang ni satu, yang tu satu...tau pe dorang cakap, yang ni, yang tu takde kak. Kita orang memang tak buat makanan ni kak. Ape perasaan korang kalau terima macam ni? mesti rasa macam nak angkat kaki blah dari situ....mulut ni pun rasa macam nak jahat je nak cakap "kalau takde lain kali jangan tulis dalam ni!"

Bukan satu kedai je yang aku pernah jumpa. Banyak jugak kedai macam ni. Ada satu kedai ni aku jumpa, siap ada banner untuk menu dia. Tergantung, terpampang dari jauh memang nampak menarik dan gempak. Buat kita tertarik nak datang. Tapi bila datang macam hampeh!. Bila order je, sori kak, yang tu dah abis, ok takpe aku pun order la makanan lain, sori kak orang yang buat makanan tu tak datang hari ini. Ok tekpe sabo lagi kali ketiga aku order makanan lain, pun dia cakap sori kak yang tu pun tak ada. Benggangnya!!. Terus aku ajak cik hubby blah dari kedai tu. Start dari tu aku rejekkkk terus kedai tu sampai sekarang tak datang lagi. Sambil tu dalam kereta mengomel je mulot aku...org pompuan la katakan...."banner sana sini tunjuk, bila tanye semua takde!!!" haaiii..ntah la mungkin masa tu memang takde rezeki aku nak makan kat situ agaknya...mungkin ada hikmahnya.

Aku rasa korang mesti ada pengalaman macam ni jugak kan?. Tujuan aku menulis camni bukan aku nak mengata atau mengutuk kepada peniaga² makan ni, cuma aku meluahkan apa yang pernah aku alami tu je, tak lebih dari itu. Peringatan jugak untuk aku, mana tau satu hari kalau ada rezeki berhasrat nak bukak kedai makan, aku kena pastikan perkara² ini tidak berlaku. PASTI! InshaAllah.

Ok lah, dok intai kat meja belakang tadi, cupcake tinggal satu lagi. Aku nak sabar dulu sebelum orang lain sambar...hahaha..dengki tak?

TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

8 comments:

  1. dah biasa sgt terkena mcm tu.mmg geram je rasa hati...tu trick dorg saja nk tarik pelanggan masuk kedai kot

    ReplyDelete
  2. Ahahaha.. Memang sakit hati.. Apatah lagi masa tu datang dari jauh, mana dengan penatnya, mana dengan laparnya, alih-alih apa yang diorder tu ilek.. hehehe..

    ReplyDelete
  3. hari ni bos belanja kek....yeayyyy...sorang dapat sekotak 1 slice secret recipe

    ReplyDelete
  4. Assalamualikum Ena.. mmg byk lah dpt kedai seumpama gitu.
    fefeling dan terliur dah. bile mintak apapon tadak.. rasa mau angkat momtot, angkat kaki. gerak kedai sebelah.

    ReplyDelete
  5. yang itu ok lagi, masih boleh pilih2, paling haru kami jumpa - tukang ambik order bagi cadangan tanpa pilihan " mee celup semua ya..menu lain tak ada malam ni.."

    ReplyDelete
  6. Baru je terkena masa bday aleesya tempoh hari.last telan je apa yg ada

    ReplyDelete
  7. hahaa...mmg biasa la gtu ena... byak sgt menu bikin tliur je kan....tp bile nk pesan tkde...keciwa...

    ReplyDelete
  8. Sedapnya rv tu. Tetiba teringat rv yg jual kat aeon. Sedap sedap.

    ReplyDelete