Monday, April 26, 2010

Baik buruk sangkaan kita membawa kesan tersendiri

Bila kita berjumpa seseorang lalu dalam hati kita teringat balik perkara-perkara buruk tentang orang tu, hasilnya selepas itu kita akan ditemukan dengan situasi yang buruk-buruk. Situasi yang buruk-buruk tu pulak terjadi tanpa disangka-sangka, misalnya kereta kita pancit di tengah jalan yang sibuk, kunci kita hilang, kita dilanda masalah di tempat kerja, ada tiba-tiba jatuh tergelecet lalu mendapat luka, kita terbuat silap yang besar punya kesilapan.

Bila kita berterus-terusan bersangka buruk, kita akan ditemukan dengan orang-orang yang berperangai buruk, benda-benda yang perkara-perkara buruk. Mesti kita tak nak semua ni berlaku kan sebab membebankan serta membuat kita kurang gembira. Lama-lama kita boleh jadi tertekan dibuatnya.

Bersangka baiklah dalam apa jua keadaan, bersangka baiklah pada setiap orang yang kita lihat, orang yang kita jumpa dan orang yang kita bercakap dengannya. Mengapa? Supaya kita ditemukan dengan situasi yang baik-baik.

Sekarang, untuk kita keluar dari permasalahan, rasa rendah diri serta ketidakyakinan, mulakan perubahan dengan melatih diri untuk selalu bersangka baik walaupun seburuk manapun situasi, walau seburuk manapun perangai orang yang kita jumpa. Bersangka baik dapat merubah situasi yang berlaku disekeliling kita.

Syaratnya, kita kena terus menerus bersangka baik dan elak untuk bersangka buruk walaupun hanya sesaat, walaupun hanya seketika. Sangkaan buruk yang sedikit akan memadam terus sangkaan-sangkaan baik yang kita bina.

TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

No comments:

Post a Comment