Monday, April 26, 2010

Membina yakin diri bermula dari membina ketenangan

Yakin diri bermaksud kita ada kawalan penuh terhadap semua yang kita cakap dan semua yang kita buat.

Untuk membina sikap yakin diri, terlebih dahulu kita kena berlatih mengawal perbuatan kita dan mengawal percakapan kita. Fikir dulu sebelum buat, fikir dulu sebelum cakap.

Masalah tidak yakin diri akan mula timbul bila kita bercakap tergagap-gagap, teragak-agak, cakap main lepas dan kita dikawal oleh emosi. Kita akan mula mendapat kawalan penuh pada percakapan dan perbuatan apabila kita selalu bertenang. Elak untuk membiasakan diri mempamer air muka yang tegang, yang stress, yang ‘blur’ atau yang bingung. Itu petanda emosi menguasai kita, bukan kita yang menguasai emosi.

Biar kita nampak cool dan tenang-tenang saja, barulah keyakinan diri kita ada pastu kekal lama pula. Ketenangan ambil sedikit masa untuk dikuasai, namun ia boleh dikuasai melalu latihan berterusan juga lakonan berterusan.

Lakonan cemana? Berlakon menjadi orang yang tenang saja, tenang setenang-tenangnya.

Jika sebelum ni kita.. orang yang tak yakin, bahkan tidak ada keyakinan, lakukan latihan ketenangan diri. Pejamkan mata untuk seketika, bernafas perlahan-lahan dan diamkan diri seketika. Amalkan setiap hari, supaya kita merasa tenang selalu, lantas membangkitkan sikap yakin diri. Orang yang kita nampak konpiden, biasanya tenang-tenang saja.

TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

No comments:

Post a Comment