Monday, October 7, 2013

Kesalahan ketika memakai minyak wangi

adakah korang penggemar perfume?
aku? aku pun penggemar perfume jugak...
tapi aku jenis tak suka bertukar² perfume..
setia pada yang satu...sejak dulu kini dan akan datang..
walaupun kini banyak perfume berjenama mempunyai bau lagiiii meletop..
aku tetap tak nak tukar...tatau la nape...Lancome tetap di hatiku!
rasa macam da serasi dengan bau perfume nih..
eh..eh..tapi hari ni aku bukan nak cakap pasal perfume aku..
tapi nak kongsikan bersama beberapa kesalahan ketika kite memakai perfume
bila aku baca ni..baru aku sedar banyak kesalahan yang aku da buat rupanya..

pic: ciluk dari google


Antara kesalahan-kesalahannya adalah:

1. Pakai perfume semasa tubuh masih basah
Biasanya kita memakai perfume selepas mandi. Tapi jangan terus memakainya setelah habis mandi. Pakai setelah badan agak kering. Tunggu sejenak agar kulit anda mengeluarkan minyak semulajadi dari tubuh supaya perfume tersebut lebih serasi dengan minyak pada kulit anda.

2. Pakai perfume lebih daripada satu pada masa yang sama
Setiap perfume mempunyai keharmonian baunya tersendiri. Sekiranya anda menggunakan perfume lebih dari satu pada masa yang sama, keharmonian perfume akan hilang. Ini akan hanya merosakkan ciri-ciri setiap perfume dan menimbulkan  bau yang kurang menyenangkan. Oleh itu, elakkan menggunakan lebih daripada satu jenis perfume pada masa yang sama kerana ia menjejas keharmonian bau.

3. Pakai di tempat yang salah
Perfume berkesan pada kulit yang 'panas' dan pempunyai peraliran darah yang baik. Oleh itu, kenal pasti tempat atau bahagian tubuh yang perlu dikenakan perfume.

4. Pakai dari atas ke bawah......aku slalu gak pakai camni..huh!
Selalunya kita pakai perfume mula dari badan ke bawah kan? Cuba terbalikkan iaitu mulakan dari bahagian pergelangan kaki ke atas sehingga ke belakang telinga. Kaedah ini dapat menguatkan lagi bau perfume tersebut.

5. Pakai perfume di baju......halamak! aku pun spray kat baju.. 
Pakai perfume pada badan bukannya pada baju. Selalu kita pakai perfume selepas pakai baju kan? kali ini pakai perfume dulu baru pakai baju.

6. Menggosok perfume selepas pakai.....dulo² ada gak buat..skrg da takdak da
Kalau jenis spray, selepas di spray di pergelangan tangan jangan digosok perfume tersebut kerana molekul perfume akan pecah. Ini akan menyebabkan bau perfume menjadi kurang tahan lama.

7. Pakai perfume di tempat letak barang kemas/perhiasan/jam tangan
Anda juga jangan memakai perfume dekat barang kemas/perhiasan/jam tangan. Unsur-unsur kimia yang terdapat dalam barang-barang tersebut boleh mempengaruhi bau perfume apabila bercampur. Selain itu, dikhuatiri juga perfume akan merosakkan barang-barang tersebut.

8. Letak perfume di tempat terlalu panas/terlalu sejuk
Faktor terakhir kenapa perfume anda pakai tidak menghasilkan bau yang maksimum adalah kerana anda menyimpan perfume tersebut pada suhu yang tidak sesuai seperti dalam kereta yang terdedah dengan suhu yang panas. Perfume hendaklah diletakkan di dalam tempat gelap bersuhu bilik, tidak terlalu panas atau terlalu sejuk. Suhu yang tidak sesuai akan memusnahkan molekul-molekul yang membentuk bau wangi perfume tersebut.




TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

27 comments:

  1. Ohh.. wa baru tahu.. Haha.. Kalau x.. wa main spry ja.. Janji bau.. Hahaha.. Akhz!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la...janji wangi...dulik la rule yg ada kan...hehehe

      Delete
  2. iman bukan jenis pkai perfume.xselesa..bdn jdik xselesa

    ReplyDelete
  3. lancome juga adalah salah satu perfume kegemaran farah...

    ReplyDelete
  4. oo... tak leh gosok ye bila spray perfume. selalu buat. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu sy pn slalu wat camtu...da tau xwat lg da

      Delete
  5. boleh di katakan memang buat kesemua kesalahan di atas ^_^

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Lebey baik mcm ni...x finin asik nk bl perfume je

      Delete
  7. kak punya perfume jenis water perfume non alcohol je ena...
    spray kat baju cam entry ena tu la..heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...xpela kak...hentam kn ajela...janji wangi kak...hehehe

      Delete
  8. a,a ena,ske gosok lps spray
    Ela penggemar perfume burberry
    Pehhh...sgt sodap bauny.cam nk mkn je.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Burberry...nama pun da sdap...mcm nk mkn pun ada..hehehe...mesti bau dia lg sedap kn ela...

      Delete
  9. wah info menarik ni. tq share yer !

    ReplyDelete
  10. fifi takde perfume.. pernah beli kengkonon nak pakai.. last2 due tahun tersadai macam tu je.. sekarang pakai deoderant je.. hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anto je perfume tu kat cni fifi...meh sy pakai kan..hehehe

      Delete
  11. ala saya pun ada buat salah pakai perfume tu hahaha
    menarik info ni...tq sharing

    ReplyDelete
  12. amboi nk pakai perfume pun byk stepnya..semuanya tak betul..selalu gak buat seperti yg disenaraikan.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula...banyak plak pantang larang dia kan..huh!

      Delete
  13. sya kat umah ade 4 perfume.
    pagi, ptg n mlm guna perfume yg berbeza..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. perghh..satu ari spray 4 jenis? wahhh ni mmg betul² giler perfume

      Delete
  14. thanks untuk info ni. mmg dulu selalu sembur kan baju..haha

    ReplyDelete