Thursday, March 28, 2013

Kerana mulut badan binasa..


selamat tengahari semua..
lunch ape tadi?..mesti makan sedap sedap kan..
aku bakal lunch nasi lemak bungkus ni je ha..

rejeki yang tak di duga..orang bagi kat opis tadi
jap jap lagi makan kot...
sebenarnya lama sungguh tak menjenguk sini
sejak badai kebizian melanda diriku ini..
dan lama jugak tak jenguk umah korang...
pelan pelan aku kayuh perahu ke sana nanti k...
harap² korang jangan kecik ati yer...mintak ampun mintak maap byk²

so hari ni curi curi masa nak buat entry yang tertangguh...citer minggu lepas (ada ke patut!)
al-kisah si adik bibir berdarah dan pecah semasa di taska...
minggu lepas, sebelum start coti sekola....seperti rutin aku ambil dia lepas abis kerja
tiba tiba aku tengok dia da stanby ngan cikgu dia kat luar taska
aku pun park kete then trun..tgok dia da nangis nangis
tengok baju da penuh darah..rupanya bibir dia dah berdarah
cikgu dia pun terangkan ape yang berlaku..
sebenarnya dia bergaduh dengan sorang kawan dia..lelaki (ank aku kwn ngn lelaki rupanya)
budak lelaki ni...dorang panggil "Abang"...berumur 7 / 8 tahun gitu la..aku pun tak pasti
kirenya lebih tua dar ank aku...adik baru 6 tahun
menurut cikgu taskanya...
memula terjadi..dorang ni main main sama sama..
pastu main perang perang mulut...(si adik ni pun leh tahan becok mulut dia..)
pas da perang perang mulut memasing da benggang antara satu sama lain
sesi tarik tarik rambut berlaku..
lepas tu...Abang tu tolak si adik kena dinding terhantuk sekali mulut dia
nahh....amikk...pecah n berdarah la...


pic ni di ambil sehari selepas kejadian..


dalam situasi begini...
aku takleh salahkan Abang....
sebabnya..anak kita pun kite tak tahu nakal dia mcm mana semasa di taska..
tak adil nak di salahkan satu pihak aje kan
apa yang aku leh beritahu si adik..
esok pergi sekolah...jangan kawan dengan Abang ni lagi..
beritahu dia "mama kite tak kasi kawan ngn awak lagi "
bukan aku nak ajar anak aku supaya benci orang tapi aku just nak mengelakkan kejadian ini berulang lagi..
lepas tu adik bole jawab ape tau?
"mama..macam mana kalau Abang kata dia minta maaf?"...(bijak gak dia..leh terpikir mcm ni)
aku pun ajar dia jawab begini: "kite maafkan awak..tapi kite takleh nak main main sama awk lagi, mama kite tak bagi"...
hahaha..ok tak bagi jawapan mcm ni?..ok la ek.?...
ni lah padahnya..kerana perang mulut..badan yang binasa..perang kat sabah ntah bila nak abis tuh?




TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

13 comments:

  1. betul tu pemikiran awak. kekadang tak boleh salahkan anak org 100%. anak kita pun tersangatlah baik kekakadang tu. biasalah proses pembesaran. kalau tak nakal mana nak kutip pengalaman pahit manis untuk meniti hari mendatang kan.. kan... anggaplah ini sebagai proses tumbesaran.

    Tapi kalau dah sampai patah reyok di buat anak kita. tak sah le baik sangat kot. hehehehe


    ReplyDelete
  2. Eh, teruk tu sampai tolak ke dinding, kalau kena kepala mau benjol.. nama pun budak-budak kan.. itu satu proses pembesaran namanya..

    ReplyDelete
  3. pedih nampaknya..
    being a mom kena rasionalkan?
    kita tak boleh nk salahkan anak org 100% sbb anak kita pun kita tak tahu..
    benda tak jd depan mata..
    soon kalu ada rejeki kena igt FAKTA ni..hahahaha

    ReplyDelete
  4. anak2 y tgh membesar biasalah tu bergaduh ni semua..nasib baik mama pun berfikiran terbuka.tak salahkan sebelah pihak saja kan.ada orgsygkan anak smp tak nmpk kesalahan anak sendiri..tu yg ssh tu..

    ReplyDelete
  5. baru la anak lelaki namanya...harus mempertahankan diri walau diri sendiri tercedera kan...

    ReplyDelete
  6. alo~...sianyer, lepas ni adik kena mintak mama anta ke kelas taekwando pulak lah, hehe...

    ReplyDelete
  7. budak2 camtulah. hari ni bergaduh, esok ok balik. selalunya yg tak ok, mak bapak deorang aja..heee (berdasarkan pengalaman kak jadi cikgule)

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum ... anak buah saya perempuan kat thn 1 . mengadu kwn dia selalu suruh dia beli brg kat kedai buku pas tu bagi kat dia . Bila dah berlarutan , dah jadi bully . satu hari akak ambil anak dr sekolah . Pas tu anak buah tunjuk lah kwn dia tuh . Akak saya pi tgk jer budak tuh sampai budak tu rasa x selesa . lepas hari tu , budak tu dah x mintak apa - apa lagi kat anak buah ...

    ReplyDelete
  9. ala...kesiannye adik..sampai berdarah tu..kene ati2 la lepas ni..kalo main2 ni mereka x hengat ape da...so kene mintak cikgu perhati mereka lebih2 skit

    ReplyDelete
  10. isk.. sampai luka2 kan.. bahaya bdk skrg nie.. mmg ptot x bg main2 sama2 lagi dah.. hihi

    ReplyDelete
  11. hehehe... oklah tu.. tapi budak memang cam gitu.. kejap gaduh kejap baik, jap g kan gaduh balik, baik semula..

    ReplyDelete