Thursday, September 20, 2012

Crumble lagik...



ku persembahkan hasil air tanganku yang terkini
baru je abis jahit petang semalam
kite layan gambo je la yer...

jahitan manik crumble..
tempahan dari mak lang...

antara bahan² yang aku gunakan (cewah..mcm nak masak plak):

pearl saiz 4mm

pearl dan kristal saiz 6mm

pearl dan kristal saiz 8mm

acrylic...bentuk boleh dipilih ikut sesedap rasa

pen Aiko....digunakan untuk melukis
pen ni ada dua bahagian...depan dan belakang
kelebihan pen ni adalah ia mempunyai pemadam (tutup putih)
boleh padamkan kalu kite da salah lukis...senangkan...

step 1: buat satu garisan

step 2: lakarkan camni
buat la bulat² tuk aturkan pearl ikut saiz

step3: jahitkan pearl² tadi ikut lukisan yang dibuat

step 4: tambahkan lagi pearl² dan kristal di bahagian² tepi
agar ia nampak lebih tebal

step 5: last sekali tambahkan manik acrylic kat bahagian atas...

siap sudah!!!....


TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

29 comments:

  1. hi...comeinya jahitan dia...bole ajar cara jahit x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq rieda...
      ajar?...bole jer...insyaAllah kalu ada kesempatan saya wat tutorial tuk jahitan ni yer...tgguu...

      Delete
  2. cantik! kemas! suka sgt dgn org yg pandai jahit manik nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Mrs Lurve
      suka yer...awak pun jahit eh?

      Delete
  3. wahh.... cantiknya.... untung kalau pandai menjahitkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq....hehehe..yela jahit sendri lagi puas ati

      Delete
  4. Replies
    1. ada tempahan...kena la rajin kan diri...hehehe

      Delete
  5. ajor lah betol2 cara jahitkan..nk cramble2 tu acanerrr? hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu next episod yer...tutorial nye...kalu tak meh ketok umah den...den ajo aje kat umah...ngeh3

      Delete
  6. ooo ada pen tuk melakar rupanya. ingatkan main belasah jahit jerk. hahaha.... mcm ni la kalau org buta menjahit manik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha...men blasah je pun boleh jugak...untuk yg profesional jer tau....ngeh3

      Delete
  7. Replies
    1. hahaha..pen magic turun dari kayangan...

      Delete
  8. dulu rajin jgk jahit manik2 yg simple..x nak sarat..tp sejak ngajar x nak dah bermanik2 sangat...nak menulis kat meja susah lagi2 kalo sarat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul tu Cikgu MA...kalu da tebal2 manik ni susah nak menulis kat meja....kena la tolak sikit lengan tu kebelakang baru leh tulis kan

      Delete
  9. sungguh cantik sekali..bertambah berseri dengan adanya pearl dan kristal tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq...yela betul tuh pearl dan kristal merupakan penyeri kalu buat crumble nih...warna pun memainkan peranan jugak

      Delete
  10. Huii! cantiknyer...agak-agak amik tempahan tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq oqy...yep saya mmg amik tempahan...tapi dekat2 sini aje la...

      Delete
  11. Ohh... comei2... buatkan kat wa satu.. hahaha

    ReplyDelete
  12. Wah pandai jahit manik rupanya...cantik la...

    ReplyDelete
  13. Boleh tahu dkt mana ye beli manik pearl tu?
    Berapa RM ya?

    ReplyDelete
  14. Nk tanya mn cari pen yg mcm tu

    ReplyDelete
  15. salam .. nak tanya ni..setelah siap buat tulang yang tengah tu..yang tambah manik kat tepi2 tu kena jahit satu persatu manik ker?...atau boleh jahit 2, 3 manik sekaligus?..

    ReplyDelete
  16. semangat nak jahit manik tgk blog akak nie...yuhoo..thanks akak!!!

    ReplyDelete
  17. pen aiko ni ade jual kat mane yer..kedai ape..kat pasaraya ade ker..or kena g kedai jual alatan menjahit...

    ReplyDelete
  18. salam kak..mcm mana kalo nak tempah ni..bagi la contact no akak sekali..

    ReplyDelete