Monday, September 10, 2012

Mustafa Kamal Ataturk (Sejarah Turki)


hari ni just nak kongsi sesuatu yang aku baca
iaitu tentang Mustafa Kamal Ataturk
kepada yang pernah baca buku ini
mesti da tau kan..tapi takpe la just for remind semula...

muka depan buku Mustafa Kamal Ataturk
penulis: Abdul Latip Talib
 

buku ni pun aku baca sebab dipinjamkan oleh kawan
dia yg syor kan tuk baca
aku pun baca jela sebab nak tahu jugak sape si Mustafa Kamal nih!
opss..ni bukan Mustafa Kamal yang pelakon tu yer...no..no..no!

Mustafa Kamal ni merupakan seorang pemerintah di Turki, beliau penganut Yahudi Dunamah tetapi dalam masa yang sama dia juga beragama Islam. Penganut Yahudi Dunamah ini mempunyai agenda tersendiri di mana mereka berpura-pura menjadi seorang Islam serta menggunakan nama Islam tetapi hakikatnya mereka masih mengamalkan agama nenek moyang mereka dan mempunyai hasrat ingin menguasai Kerajaan Uthmaniah,Turki.
 
Ibunya, Zubaidah Hanim beragama Islam dan siapakan ayah sebenar beliau tidak diketahui kerana beliau adalah hasil daripada "Malam Pesta Kambing". Malam Pesta Kambing ini adalah pesta yang diraikan oleh Yahudi.  Zubaidah dibawa sendiri oleh suaminya, Ali Reza Efendi tanpa pengetahuannya, setiba disana dia dijamukan dengan arak dan bila tiba waktu kemuncaknya lampu akan dipadamkan, mereka akan memilih mana² perempuan yang mereka suka untuk melakukan hubungan seks secara bebas. Akhirnya Zubaidah didapati mengandung, dan disahkan kandungan tersebut adalah anak lelaki, suami dan rakan²nya sangat gembira dan merasakan anak yang bakal dia lahirkan akan menjadi pemerintah serta menjadi tenaga penggerak matlamat agenda Yahudi satu masa nanti. Sejak itu, setelah Musafa dilahirkan, dan setelah kematian ayahnya, rakan karib ayahnya (Abdul Muhsin Agha) mengambil alih memelihara dan membentuk  Mustafa.
 
Mustafa Kamal Ataturk juga boleh dikenali sebagai 'Bapa Kemusnahan Turki'. Semasa beliau berkuasa, sekolah agama di arahkan tutup, masjid dijadikan muzium, tidak membenarkan memakai serban sebaliknya memerintahkan rakyat memakai topi koboi, melarang memakai jubah, mengarahkan membakar dan memijak Al-Quran, memerintahkan azan dilaungkan dalam bahasa Turki, Al-Quran, doa dan solat juga dibaca dalam bahasa Turki dan pelbagai lagi. Kepada yang mengingkari perintahnya akan dihukum bunuh...(panassss je ati bila baca tau!).
 
Beliau jugak seorang kaki botol, kaki perempuan, suka berfoya², menghabiskan duit negara dan pelbagai lagi benda² yang negatif...akhirnya dia mati kerana sakit yang kronik dan mayatnya sendiri di sembahyangkan dalam bahasa Turki oleh sahabatnya dalam sebuah bilik tertutup dan mayatnya disimpan di dalam sebuah keranda timah. Keranda tersebut tidak ditanam tetapi diletakkan di satu tempat khas di dalam sebuah bangunan yang terletak di sebuah bukit.
 
ok..itu je serba ringkas yang aku leh citerkan (tu pun mcm da panjang kan)...korang bacala buku ni nanti tuk dapatkan jalan cerita sepenuhnya serta penghayatannyer...so segeralah dapatkan buku ini dikedai² buku yang berhampiran...selamat membaca....




TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

19 comments:

  1. wahh...menarik la kisah orang ni..

    Ena nak tahu x? nama abah uya Mustafa Kamal gak.. tapi dia baik... hehehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke abah uya nama sama? kebetulan..tapi sy tau abah awk mmg org yang baik...hehehe

      Delete
  2. Hmm...ramai jgk orang jenis mcm ni skang kat seluruh dunia ni cuma dorang lom berkuasa aje lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la...mmg ada cuma kite aje tatau kan...ssh la kalu org camni berkuasa dlm negara kite

      Delete
  3. assalamualaikum ....menarik nyer..:)

    ReplyDelete
  4. salam kenal... saya follow blog ni... :)

    ReplyDelete
  5. orang zalim menag mcm tu la kesudahannya, sampai mati pun tak kembali ke tanah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanah pun da tak trima dia...tu sbb takleh nak tanam

      Delete
  6. hurmmm
    alamak akk pernah dgr nama
    sejarah dia akak x berapa pasti huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. harus baca tuk tahu siapakan dia yg sbnrnye

      Delete
  7. Secara detailnya, Yati tak tau sangat. Cuma nama Mustapa Kamal ni kan ada dalam buku sejarah, form 2 tak silap, zaman kita dulu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...yeke? sy langsung da tak ingat sejarah ni de blaja kat skola ke x

      Delete
  8. tq share, sebab KA pown ingat2 lupa tentang kisah ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe...sama la sy pun tak ingt jugak citer² camni

      Delete
  9. kalau tak salah saya, jenazah dia ni tak diterima bumi masa cuba dikebumikan.. kalau tak salah saya lah.. kalau saya salah tu, saya minta maaf ye.hehe :)

    ReplyDelete
  10. yep mmg betul..jenazah dia mmg tak diterima bumi....bila di tanam je mayatnye dicampak semula keluar...

    ReplyDelete
  11. pernah baca pasal die ni gak tpi dlm buku lain lah..

    ReplyDelete