Thursday, September 13, 2012

Jom Derma Darah!

gambar asal: (diberi oleh wartawan MHI)

ewah!...ewah...!...ewah!...tajuk macam nak berkempen jer!
da macam iklan TV dan radio pun ada ek?
cer tgk gambo kat atas tuh...cer teka sape tuh?
hahaha....pandai korang..!!..tu la aku ketika derma darah last wek....
gambo ni bukti aku da derma darah tau!
ceh!...kalu tak citer pun ada orang kesah ker aku derma ke tak kan...hahahaha
alaaa saje je nak simpan kenangan ni dalam blog ku yg somel nih
bole kan..kan...kan...

opss...ada lagi... cer tgk gambo kat bwh ni..
keratan akhbar MHI (pemberian wartawan yang sama)
 

ni la pertama kali aku menderma, gambar aku masuk sokabar
wahh!!!...bangga la tuh konon!..hahahaha
idak ler glemer mana pun...just akhbar Melaka Hari Ini (MHI) ajer
menurut wartawan yg tangkap gambo aku aritu, mybe akan kuar kosmo jugak
tapi ye ke tak...aku tak pasti la...tak baca lagi
sebenarnya ketika aku menderma haritu..
secara kebetulan ada wartawan tgh dok tangkap gambar
serta interview doktor dan beberapa orang penderma termasuk la aku
da rejeki namanyer...merasa la jugak masuk sokabar...

menderma darah ni da menjadi satu kemestian pada aku setiap tahun
yang ini merupakan kali ke 2 aku derma tuk tahun 2012 nih
yang first aku derma awal bulan 2 aritu...
tapi, sebenarnya da hampir 10 tahun aku punye tabiat canggini
rasa cam seronok je bila menderma darah nih
yela...nak derma harta atau wang ringgit...tak la semampu mana
so ni la saje jalan yang ada tuk aku menderma..
mudah-mudahan dapat membantu kepada sesapa yang sangat² memerlukan
agar beban yang mereka hadapi dapat diringankan
dalam masa yang sama ia jugak memberi faedah kepada aku seperti:

" Menderma darah bukan hanya dapat menyelamatkan nyawa orang lain tetapi pada masa yang sama penderma turut menikmati faedahnya. Menderma darah boleh merangsang badan menghasilkan lebih banyak sel darah baru; secara tidak langsung akan meningkatkan taraf kesihatan penderma kerana sel darah baru mempunyai keupayaan membawa oksigen yang jauh lebih baik berbanding sel lama.

Pada masa sama kecekapan badan menggunakan zat besi dalam badan akan meningkat kerana ia diperlukan untuk menghasilkan sel darah merah yang baru. Proses ini membantu mengawal kandungan zat besi dalam badan dan mengelakkan pengumpulan zat besi berlebihan di jantung yang boleh menyebabkan sakit jantung.

Setiap kali anda menderma darah, anda akan mengeluarkan sebahagian daripada zat besi dari badan. Ada kajian menunjukkan zat besi berlebihan akan mempercepatkan pengoksidanan (oksidasi) kolesterol, satu proses yang dianggap boleh menyebabkan kerosakan salur darah dan akhirnya mengakibatkan penyakit kardiovaskular (serangan jantung dan strok)."

 









TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

20 comments:

  1. kecut perut kalau tengok darah. tak pernah pun derma darah seumur hidup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..yela mmg ada org tak berani tgk darah ni..leh pitam kan

      Delete
  2. Tak cukup syarat lah nak derma darah...hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...takpe la, bila da ckup syarat jgn lepaskan peluang menderma

      Delete
  3. wah best la masuk paper...PU blm berkesempatan nak derma darah sebab menyusukan anak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela..mmg pun nyusukan anak mmg takleh nk derma darah...takpe sabo...pas da abis nnt leh derma

      Delete
  4. kak tak pernah derma darah lagi..takut jarum!

    ReplyDelete
  5. Waaa... Bagusnya... Kad mesti dah penuh kan...?Hheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...lom abis satu buku lagi....coming kot

      Delete
  6. Wow!. Masuk paper!!!
    I ngeri nak buat, kena masuk jarum kat tgn masa kat labour room dulu pun dah cukup memfobiakan. Jarum dia besar sgt kannn?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep..jarum dia mmg besar...masa nak kena cucuk tu mmg terasa sakit sikit la...
      tapi memula dulu saya tak nak pandang bila nak kena cucuk tau..tapi skrg ni da ok da...da leh pandang

      Delete
  7. wahhh...bestnya dapat masuk paper...

    Saya pun selalu jugak mnderma darah...bulan 6 baru ni last derma darah...teringat masa mula2 derma darah dulu, punyalah takut...mnggigil jugak satu badan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..sama la...mmg takut kan memula...tangan sejuk je...pandang jarum dia je cam nak pengsan....namun digagahkan hati jugak...pastu baru ok kan

      Delete
  8. follow this site .

    visit me @ appledahyun.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. akak x pernah derma darah.. pernah skali try.. dr kata x boleh sbb darah cair.

    ReplyDelete
  10. Tingin nak derma darah tapi tokleh....huk!

    ReplyDelete
  11. terang lagi bersuluh yer..hehe
    tak penah derma darah..sebab selalu amek darah je tok test itu..test ini..camno

    ReplyDelete