Monday, February 4, 2013

Akibat Mencabut Uban

pic: ciluk dari google

Masalah rambut beruban pada usia muda sudah tentu merunsingkan ramai dan seringkali kita berasa curiga akan akibat mencabut uban. Ada yang berpendapat bahawa perbuatan tersebut akan menyebabkan lebih banyak uban akan tumbuh di rambut...yee memang biasa dengar orang cakap camni...

Namun sejauh manakah kebenarannya?

Cunnane Philips, iaitu seorang pakar trikologi di Klinik Philip Kingsley di New York berkongsi pendapat bahawa perbuatan mencabut uban tidak mendatangkan sebarang faedah. Sekiranya dijadikan tabiat, ianya akan mendatangkan kesan yang tidak ideal terhadap folikel rambut.

Tambahnya lagi, rambut yang dicabut seringkali tidak akan tumbuh semula kerana tabiat sedemikian akhirnya akan memberi sebuah mesej kepada folikel bahawa rambut tidak perlu dihasilkan di kawasan tersebut...ohh yeke? kulit pala pun menjadi tak sehat...

pic: ciluk dari google


Sebagai akibat, folikel rambut mengecil dan tidak lagi menghasilkan rambut, lantas membawa kepada masalah kebotakan....ohhh tidakkk...

pic: ciluk dari google
sengaja letak pic Vin Diesel nih
botak bukan sebarang botak...botak tetap menjadi pujaan hatiku...huhhh ensem tul Diesel nih!..tergoda aku!


Oleh itu, jika mengalami masalah rambut beruban, cara terbaik untuk mengatasinya adalah dengan menggunakan pewarna rambut.


nota tersepit:
huh!..mana korang pilih nak cabut ke nak warnakan aje?...usia da masuk remaja senior nih uban mula gatai nak kuar da nih!...adoiiiiiyaaiiii!!...





22 comments:

  1. belum pernah cabut sbb xder uban...

    ReplyDelete
  2. belom pernah terpikir..hihi

    tapi orang kata kalau kita cabut uban.nnti makin byk naik..ntah ler

    ReplyDelete
  3. Klo banyak sgt, tak sanggup lah nak cabut. Pakai pewarna jer lah ☺☺

    ReplyDelete
  4. cantik kalau biar semua putih....macam omputih pula he heee.....

    ReplyDelete
  5. Bru 2 kali cabut.. Tu pun terketar-ketar bap baru nampak uban dari kepala sendiri.. Hihi..

    ReplyDelete
  6. Ena tolong cabutkan uban yg bersepah kat kepala SA boleh? uish kaler rambut pun x serupa ngan rambut asal sebab still kepala gatal dek uban kan?hahahahahaha

    ReplyDelete
  7. uban.. oh uban.. amaran dari Allahkan kata orang.. sedarlah diri yang makin naik... tapi sekarangni macam2 boleh buat.. jangan cabut...

    ReplyDelete
  8. my hubby pun ada banyak uban. selaslu cabut uban dia. sekarang dah makin banyak pulak. ingatkan betul le teori cabut uban boleh sebabkan uban tumbuh lagi banyak tu.. hehehehe

    ReplyDelete
  9. skg ni muda2 lg dh ada uban kn. tkut jgk klu muda2 rmbut kita dh ada uban ni.

    ReplyDelete
  10. Bagus nya info ni...
    erm.. sy ni pun rambut dah nipis sgt..sllu suruh adik cabut kan..hubby kdg2 ada juga uban solai duo..hehe.. tapi dia biar je..:)

    ReplyDelete
  11. Mungkin betullah kakak tengok abang tu kakak selalu cabut tapi makin banyak dah sekarang tapi kalau tak cabut dia kata gatal.

    ReplyDelete
  12. betul lah akak pernah dgr dulu
    org tua2 cakap kalau uban jgn cabut .. potong x per ..
    bila cabut dia x kan tumbuh layieee

    alamakk balik nak tgk lah .. dah ad uban kee aku nie ekeke ;)

    ReplyDelete
  13. sehelai uban tumbuh d kepala, brmakna sekali malaikat maut telah datang menziarah kita. bayangkan kalau yg penuh d kepala...wallahualam.

    ReplyDelete
  14. Malam tadi baru anak yang paling kecik tu cabut uban.. arghhhh... dah tuo ke den ni ha...

    ReplyDelete
  15. dalam islam sendiri, makruh kita mencabutnya

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum ena...betul tu skg ni muda2 dah ada uban ...mama dulu pun mcm tu cabut2 tapi bila dah semakin banyak malas jadinya biarlah dia putih semua lagi bagus..

    ReplyDelete
  17. saya cabut lagi banyak kuar..jom lawat blog saya..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu uban kakak banyak. Ada cara/ email: mimie_rosli@yahoo.com kalau nak ikhtiar

      Delete
  18. gitu plak..mmm...pkai inai kasi merah la..hihi :)

    ReplyDelete
  19. boleh ke colour rambut..nantikan air sembahyang tak sampai pulak..tak sah sembahyang selamanya

    ReplyDelete