Thursday, January 17, 2013

Bunga: Part 3

terasa seperti da lama tak buat tutorial kan..
arini nak ajar sesuatu kat korang
nak ajar apa? haaa nak ajar buat bunga lagi...
bunga ni merupakan bunga yang paling mudah sekali nak buat
sebab apa? sebabnya step tuk buat kelopak bunga ini adalah sama aje dari mula sampai la habis
tapi bila da siap....nampak anggun dan cantik sangat

ni la bunga yang dimaksudkan..
nak belajar buat bunga yang ni tak?...
jom layan gambo kat bawah..

memula jahitkan manik acrylic bulat besar ni dulu
kemudian keluarkan jarum kat sebelah tepi nya..
masukkan pearl saiz 4mm dan labuci seperti dalam gambo ni...
iaitu mulakan dengan memasukkan sebiji pearl
kemudian diikuti dengan 2 keping labuci dengan menghadapkannya ke belakang
tambah lagi 2 keping labuci dengan kedudukan menghadap ke hadapan..
bole paham kan...

setelah itu tarikkan pearl dan labuci tadi jadi camni...
nampak kan berbezaan kedudukan labuci tu..

kemudian masukkan jarum ke bawah kain..
dan keluarkan semula kat tepi manik aryclic...

tarik jarum tadi...keluarkan benang tersebut..

(sori gambo gegar sikit)
buat step yang sama....untuk kelopak yang seterusnya

hampir siap da nih....teruskan usaha..

siap gak akhirnya...
macam mana? senang aje kan...
kepada yang berminat bole buat nanti k...selamat mencuba..!



TERIMA KASIH DI ATAS KUNJUNGAN ANDA...SUDI-SUDILAH KOMEN DI BAWAH YE...

32 comments:

  1. cantiknyer....kalaulah saya rajin juga ..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq izan...tula nk buat ni kena rajin, minat dan paling penting kena ada masa

      Delete
  2. kak hantar dari sp, boleh tak? hee..

    ReplyDelete
  3. Kak Azie berkenan batu kuning tu. :)

    ReplyDelete
  4. kalau Ca buat ... ada org pengsan dalam rumah niii

    ReplyDelete
  5. Senang ajekan buat dia janji rajin...he..he... masaalahnya tak rajin... camne tu ein???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula...mmg kena rajin...xrajin tak siap...hehehe

      Delete
  6. aah cantiklahhhhhh
    ena nie memang kreatif ! ;)

    ReplyDelete
  7. Rupe2nye senang je kan..huhu..bile nk start Jahit ni ena oittt...nk bangkitkan mood ni susah btol..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang senang sangat...
      kena tggu seru tu..baru leh start jahit..hehehe

      Delete
  8. suke tengok manik3 yg akak jahit. tp mirah xkreatif.
    setakat jahit yg senang tu boleh la. huhuhu
    nanti boleh la mirah amik idea dr tutorial akak ni eh. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke...tq mirah
      Bole je nnti pilih je mn tuto yg kenan dek ati...

      Delete
  9. cantik..kreatifnya kak ina..nanti boleh la belajar dgn kak ena ye..saya minat fashion & craft jugak..kongsi minat yg sama..:-)

    ReplyDelete
  10. senang. bagi yg rajin buat . hehe

    ReplyDelete
  11. wah.... x sangka akak de klebihan jait2 manik ni... nak blajar juga la nnti.....

    ReplyDelete
  12. syiok ni kalau dapat tambah duit poket.tapi ghajin ke saya ni..hihi

    ReplyDelete